template-builder.php
SPOKOJNIE, NIE PRÓBUJ DZIAŁAĆ NA WŁASNĄ RĘKĘ, DZIĘKI TEMU ZWIĘKSZASZ SZANSE NA ODZYSKANIE W 100% SWOICH DANYCH Z NOŚNIKA.
TEL.: (22) 250-00-77 / KOM.: 663-690-690
Krok 1
dostarczenie nośnika
Nośnik jest dostarczany do laboratorium lub punktu przyjęć bezpośrednio przez klienta lub za pośrednictwem kuriera. Usługa ta realizowana jest bezpłatnie przez firmę MiP Data & Forensic. W celu odbioru dysku skontaktuj się z biurem, bądź wypełnij formularz na stronie.
Krok 2
analiza
Analiza nośnika opiera się na zdiagnozowaniu przyczyny utraty danych. Jest ona całkowicie bezpłatna. Dzięki uzyskanym informacjom, klient poznaje proces działania I koszty usługi. Analiza nie zobowiązuje do realizacji zlecenia przez MiP Data & Forensic.
Krok 3
proces odzyskiwania danych
Odzyskiwanie danych obejmuje stworzenie kopi w celu zabezpieczenia danych, a także każdą pracę podjętą na nośniku w celu przywrócenia utraconych plików, czy jego struktury itp. Czas trwania różni się w zależności od przyjętego trybu prac.
Krok 4
odbiór danych
Gdy w panelu klienta status zlecenia przyjmie formę zrealizowanego, klient uzyskuje dostęp do swoich danych. Nośnik jest odsyłany, bądź niszczony na życzenie klienta. Może on również odebrać go osobiście w laboratorium.
Punkty przyjęć nie udzielają informacji na temat przebiegu zleceń.
Wszelkie informacje udzielane są wyłącznie przez centralę MiP Data & Forensic w Warszawie
za pośrednictwem panelu klienta.
MiP Data & Forensic należy do firm zajmujących się odzyskiwaniem danych z uszkodzonych dysków twardych wewnętrznych, USB oraz sieciowych. Przywracamy dane z nośników pamięci typu Flash (pendrive, karty do aparatów cyfrowych). Telefony komórkowe jak też smartfony posiadają pamięć typu NAND, do której dostajemy się by odzyskać dane używając najbardziej zaawansowanych technologii i urządzeń firmy Rusolut.
Odzyskujemy dane w każdym przypadku ich utraty z wszystkich systemów operacyjnych.
Specjalizujemy się również w zaawansowanych rozwiązaniach sprzętowych takich jak serwery i macierze oraz wirtualne maszyny.
Odzyskujemy dane po różnego rodzaju uszkodzeniach wynikłych z wszelkich zdarzeń po których doszło do ich utraty. Największym jak do tej pory zainteresowaniem cieszy się odzyskiwanie danych z uszkodzonych dysków twardych. Uszkodzenia dysków twardych są podzielone ogólnie na trzy typy:
My dzielimy je na utraty danych na skutek losowych zdarzeń oraz działań człowieka. Losowe zdarzenia są bardziej przewidywalne co do ustalenia co się stało niż tzw. czynnik ludzki. Nie zdarzyło się jeszcze by klient, który przyniósł dysk do odzysku danych opowiedział całą historię od momentu kiedy utracił swoje dane. Zawsze coś tam jest pominięte w tej historii. Czynnik ludzki myśli, że jak powie wszystko co zrobił to będzie drożej kosztowało lub spowoduje odmowę analizy dysku twardego z powodu oczywistego jakim jest stwierdzenie braku możliwości wobec pochopnych działań na nośniku. Wielokrotnie nasi inżynierowie analizują nośnik próbując dojść do wniosku jak to się mogło stać. Już po tym jak ustalimy pewne fakty, które w efekcie nie obniżają ceny, klient przypomina sobie “…no tak, tak się to działo..”. Dyski są bardzo wrażliwe na różnego rodzaje ingerencji w nie a zwłaszcza na rozkręcanie ich bez zachowania sterylnych warunków. Klient nie mając pojęcia o tym, bo nie przeczytał nigdzie w Internecie na ten temat a przecież “strach ma wielkie oczy” i on koniecznie musi sprawdzić co tam w środku stuka. Pytany dlaczego rozkręcił dysk mówi “..myślałem, że głowica spadła i ją założę…”. Ale po co zostawia na talerzach odciski swoich palców tego już nie umie wytłumaczyć. Są specjaliści od domowego odzyskiwania danych, którzy po nie udanej operacji przekładania talerzy przynoszą je w torebce foliowej wraz z innymi podzespołami dysku i śrubkami włącznie. Oglądamy te talerze z frasobliwym spojrzeniem i zastanawiamy się czy nie jesteśmy w jakimś programie “USTERKA”. Piekarz powiedziałby, że z bułki tartej to on rogala nie zrobi. Czynnik Ludzki to nie tylko takie ekstremalne zachowania w stosunku do dysków. To również brak wiary, że dysk mógł samoistnie ulec awarii, bo np. gwarancja się skończyła parę lat temu ale dysk działał jeszcze godzinę temu. Jak to możliwe, że przestał? Trzeba go zapuszczać wkoło i wkoło bo może stanie się cud i zaskoczy. Otwieramy potem taki dysk po determinacji klienta i widzimy całkowicie zniszczoną powierzchnie talerzy wypiłowana przez głowice.
Są to telefony komórkowe i smartfony gdzie ich uszkodzenia możemy podzielić na dwie grupy:
W skład uszkodzeń logicznych wchodzą przypadki:
Uszkodzenia mechaniczne telefonów i smartfonów to natomiast:
W przypadkach uszkodzeń logicznych smartfonów stosujemy metody wyciągania danych poprzez ISP czyli pod lutowanie się do płyty głównej samrtfona oraz wyczytania obrazu (DUMP MEMORY) pamięci fizycznej i poddaniu jej potem analizie systemu plików oraz zrobieniu raportu przedstawiającego możliwości odzyskania danych. Kiedy zachodzi sytuacja, że metoda ISP nie może być zastosowana a bywa to w przypadkach gdy na płycie głównej nie ma możliwości wlutowania się w określone punkty (tzw. Pinout-y) bo np. nie są dostępne, to stosujemy metodę Chip-Off polegającą na wylutowaniu procesora zawierającego pamięć NAND i wyczytaniu jej na specjalnie skonstruowanym urządzeniu VNR firmy Rusolut.
Przypadki mechanicznego uszkodzenia smartfonów są zorientowane w 90% na metodę Chip-Off opisaną w uszkodzeniach logicznych. W przypadkach uszkodzenia mechanicznego smartfona dochodzi do tak wielu uszkodzeń, że nie ekonomiczna jest próba naprawy takich telefonów.
Odzyskujemy dane z wszelkiego rodzaju kart pamięci do aparatów cyfrowych, telefonów komórkowych oraz przenośnych nośników jakimi są pendrive-y. Najczęstsze uszkodzenia są uszkodzeniami logicznymi i dotyczą skasowania bądź sformatowania nośnika. Skasowanie zdjęć z karty typu SD, która powszechnie króluje jako magazyn danych w większości kamer cyfrowych czy aparatów fotograficznych jest najpospolitszym przypadkiem. W kartach o małej pojemności stosowany jest system plików FAT32, gdzie po skasowaniu ciężej jest poskładać dane a zwłaszcza zdjęcia. Nowsze karty o dużej pojemności pracują już na systemie NTFS gdzie po usunięciu bądź sformatowaniu danych łatwo je przywrócić. Tak naprawdę nie są one usunięte, tablica alokacji pokazująca ich obecność, zmienia wartość by pokazać, że ich nie ma i zwalnia w ten sposób pojemność takiej karty. Tak samo jest z pendrive-ami. Jeśli dochodzi do uszkodzenia karty pamięci bądź pendrive w sposób mechaniczny tj. złamanie karty to najistotniejsze jest to by nie była pęknięta kość pamięci. Jeśli pamięć jest sprawna to wyczytujemy dane bezpośrednio z niej. Mamy wtedy problem z emulacja procesora, który obsługuje dany rodzaj pamięci niekiedy również z szyfrowaniem jakie stosują niektóre typy procesorów. Większość kart dostępnych na rynku europejskim pochodzi z kart, których procesory są już znane. Inaczej ma się z nośnikami, które są kupione w innych krajach zwłaszcza przywiezione z Azji lub innych kontynentów, ponieważ przy tak małej ilości rzadko trafiają się opracowane dla odzyskania danych procesory.
Najbardziej skomplikowanymi kartami są karty microSD i pendrive które po otwarciu nie maja widocznej pamięci ani żadnych układów elektronicznych (w tym oczywiście procesora). Karty takie nazywamy monolitami. Odzyskanie danych z kart monolitów jest bardzo kosztowne oraz proces jest długi i nie zawsze prowadzi on do sukcesu. Kartę taka należy oczyścić z zabezpieczeń stosowanych przez producentów potem zrobić jej zdjęcie rentgenowskie i odnaleźć wszystkie pinout-y oraz przeanalizować drogę sygnału i pod lutować się do tych pinów.
Odzyskiwanie danych z macierzy RAID to najbardziej skomplikowana dziedzina usług odzyskiwania danych. Macierze dyskowe dzielimy na macierze sprzętowe i software-owe. Zarówno jedne jaki i drugie ulegają typowym uszkodzeniom do których należą:
dochodzi w następujących sytuacjach:
O ile uszkodzenia logiczne i fizyczne są zgłoszone natychmiast po ich wystąpieniu wtedy jest bardzo wysoki wskaźnik skuteczności odzyskania danych z macierzy Raid. Najgorsze są sytuacje gdzie opiekun macierzy szybko chce postawić ją w gotowość i zaczyna robić różne rzeczy, które przychodzą mu do głowy (potem nawet w tych nerwach nie pamięta dokładnie co zrobił) to sytuacja pogarsza się i może doprowadzić do braku możliwości odzyskania danych. Najlepiej jest od razu wykonać telefon do nas i uzyskać bezpłatną pomoc.
Tak naprawdę, jest to odzyskiwanie danych z dysków znajdujących się w serwerach. Dyski serwerowe są przeznaczone do pracy ciągłej przez 24/7/365 i jest to główna różnica pomiędzy stacjonarnymi komputerami a właśnie serwerami. W większości serwerów stosuje się dyski SAS (Serial Attached SCSI), które przeznaczone są do pracy ciągłej i posługują się protokołem SSP, STP i SMP. Wcześniej dyski pracowały jako dyski SCSI (Small Computer Systems Interface) również były przystosowane do pracy ciągłej.
Poza różnicami sprzętowymi serwery jeśli chodzi o środowisko systemowe niczym się nie różnią od normalnych komputerów.
Odzyskiwanie danych z serwerów można porównać do odzyskiwania danych z dysków twardych.
Jeśli do serwerów podłączona jest macierz i awaria dotyczy komputera gdzie macierz przestała funkcjonować poprawnie i nie ma dostępu do dysków, wtedy odzysk danych dotyczy prac z macierzą dyskową i ceny zarówno analizy jak i odzysku danych są warunkowane zastosowaniem usługi odzyskiwania danych z macierzy Raid i jej cennikiem.
Jest to usługa o wysokim stopniu zaawansowania wiedzy dotyczącej przede wszystkim budowy systemów plików. Maszyna wirtualna to ogólna nazwa środowiska uruchomieniowego programów. Większość maszyn wirtualnych adresuje odpowiedni przedział pamięci dyskowej czy to na pojedynczym dysku czy na macierzy dyskowej. Ten zakres pamięci zachowuje się jak dysk z którego bootujemy jego własny system operacyjny i uruchamiamy odpowiednie programy by pracować na nich w oparciu o dostęp z sieci LAN. Wirtualizacja pozwala jednocześnie uruchomić wiele systemów operacyjnych na tej samej platformie sprzętowej i systemowej przy maksymalnej możliwej wydajności. Rozróżniamy kilka systemów do wirtualizacji. Maszyna wirtualna kontroluje wszystkie odwołania uruchamianego programu bezpośrednio do sprzętu lub systemu operacyjnego i zapewnia ich obsługę.
VMware Workstation umożliwia uruchamianie w jednym systemie macierzystym wielu wirtualnych maszyn do różnych celów
VirtualBox
Virtual PC
Parallels Workstation
JVM posiada dwa rodzaje maszyny wirtualnej client i serwer. Pierwsza z nich służy do uruchamiania krótkich, prostych programów użytkowych. JVM serwerowa jest zoptymalizowana do długiej pracy gdzie liczy się wydajność w trakcie działania programu.
Hyper-V składa się z jednej partycji nadrzędnej, która jest zasadniczo maszyną wirtualną mającą specjalny lub uprzywilejowany dostęp.
Baza danych to zbiór danych, zazwyczaj zbudowany jako zbiór powiązanych ze sobą tabel. Modele baz danych to:
Bazy proste:
– kartotekowe
– hierarchiczne
Bazy złożone:
– relacyjne
– obiektowe
– relacyjno-obiektowe
– strumieniowe
– temporalne
– nierelacyjne
Najczęściej wykorzystywany jest relacyjny typ bazy danych gdzie tablice bazy są połączone relacjami. Istnieje wiele przykładów baz danych (poniżej). Wybór bazy danych jest również ważną kwestią, od której zależy np. środowisko oprogramowania (Unix lub Windows). Obecnie najbardziej popularną bazą danych jest MySQL
Odzyskiwanie danych – to główne zadanie naszej firmy MiP Data & Forensic. Zajmujemy się tym na co dzień i mamy bardzo bogate doświadczenie w tej branży. Do naszych punktów trafiają ludzie, którzy chcą koniecznie odzyskać cenne kilobajty danych umieszczonych na przeróżnych urządzeniach. Najczęściej są to zwyczajne uszkodzenia po upadku, zalaniu czy działaniu jakichś obcych programów. Jednak do naszego punktu w Częstochowie zgłosił się klient, który zszokował nas swoją historią.
Zajmujący się własną firmą młody biznesmen postanowił wyjechać w weekend i odpocząć, ale każdy kto prowadzi działalność gospodarczą wie, że taki odpoczynek to często mit. Zapakował firmowego laptopa i ruszył do swojego domku letniego, gdzie chciał odetchnąć od wielkomiejskiego szumu. Szczęśliwie dotarł na miejsce i od razu podłączył swój sprzęt do prądu, by nie zaskoczyła go żadna wiadomość. Urządzenie zostawił na stoliku, a sam zajął się leniuchowaniem. Po jakimś czasie Klient poczuł niepokojący zapach spalenizny, który ewidentnie pochodził z wnętrza jego domu. Okazało się, iż bateria w firmowym laptopie zapaliła się i cały sprzęt topił się w ogniu.
Byliśmy zatem ostateczną deską ratunku. Odzyskiwanie danych z uszkodzonego dysku w wyniku pożaru jest zadaniem niełatwym, ale możliwym. Struktury dysków, o ile nie zostanie przekroczona odpowiednia temperatura, pozostają nietknięte dzięki czemu odzyskiwanie danych z dysku można przeprowadzić w sposób sprawny. Nawet pomimo osadzającego się pyłu i sadzy na głównych strukturach dysku. Klientowi bardzo zależało na czasie, gdyż komputer był sercem jego firmy i głównym narzędziem jego pracy. Zaproponowaliśmy zatem ekspresowe odzyskiwanie danych z dysku twardego, na co Klient zgodził się. Po przesłaniu sprzętu do naszego Centralnego Laboratorium technicy dzięki specjalistycznym urządzeniom przywrócili dane ze spalonego dysku laptopa. Dzięki bogatym umiejętnościom i doświadczeniu już po pięciu dniach zwróciliśmy wszystkie dane Klientowi, a jego firma mogła spokojnie rozpocząć pracę.
Najpopularniejsze sieci telefonii komórkowej prześcigają się w przeróżnych ofertach, które miałyby przyciągnąć do nich klientów. Często prócz korzystnych promocji dołączają również urządzenia typu – smartfon w bardzo niskich cenach. Oczywiście sprzęt ten nie różni się niczym w porównaniu do sprzętu zakupionego bezpośrednio u producenta. Jednak jak każde urządzenie elektroniczne smartfon może przestać działać i wymagana jest jego naprawa. Właściciele zazwyczaj udają się z takimi urządzeniami do miejsca jego zakupu i jeśli jest on jeszcze objęty gwarancją – zostawiają go. Niewiedzą jednak, że w momencie naprawy ich telefon zostanie przywrócony do ustawień fabrycznych. Spowoduje to utratę wszystkich danych, które były zapisane na telefonie.
Wielu naszych klientów, którzy zjawiają się w naszym punkcie w Częstochowie przychodzi z problemem, który wynika z ww. przyczyny. Oczywiście technicy zajmujący się naprawą urządzenia nie ponoszą odpowiedzialności za utratę danych, gdyż Klient jeszcze przed zostawieniem swojego smartfona podpisuje stosowny formularz. Zawarty jest w nim punkt dotyczący przywrócenia ustawień fabrycznych telefonu. Oczywiście większość Klientów podpisuje się pod takim formularzem często nie czytając go.
Odzyskiwanie danych z telefonu w przypadku przywrócenia ustawień fabrycznych jest możliwe, jednak jest to duże wyzwanie. W takim wypadku proponujemy naszym Klientom bezkompromisową metodę chip-off. Takie działanie daje największe szanse na skuteczne odzyskiwanie zdjęć, kontaktów i innych ważnych danych znajdujących się w pamięci telefonu. Niestety po zastosowaniu owej metody telefon przestanie być zdatny do codziennego użytkowania. Wielu Klientów rezygnuje wówczas z naszych usług. Jeśli jednak Klient zdecyduje, że wartość danych jakie znajdowały się na smartfonie przewyższa wartość urządzenia podejmujemy próbę. Odzyskiwanie danych metodą chip-off nie jest niestety metodą stuprocentową i często bywa tak, że danych nie udaje się przywrócić.
Naszym Klientom zalecamy przede wszystkim czytanie tego co podpisują. Pomoże to uchronić cenne dla nich dane, które znajdują się na ich smartfonach. Jeśli jest już za późno – zapraszamy do skorzystania z naszych usług. Na pewno postaramy się pomóc.
Zwolnienie pracownika jest często ostateczną formą kary dla kogoś kto zaniedbuje swoje obowiązki. Pracodawcy podejmując taką decyzję kierują się dobrem własnej działalności, gdyż zrzucenie zbędnego balastu, jakim są pracownicy-bumelanci może pomóc firmie. Niestety takie działania wywołują skrajne negatywne emocje.
Od naszego stałego Klienta, który zadzwonił do naszego punktu partnerskiego w Częstochowie dowiedzieliśmy się, iż jeden z jego byłych już pracowników pozbawił firmę działających serwerów. Nasz Klient musiał zwolnić leniwego pracownika, gdyż ten nie wykonywał swoich zadań, a dodatkowo notorycznie spóźniał się do pracy. Szalę goryczy przelał moment, gdy pojawił się w pracy pijany. Zwolniony pracownik był jednym z informatyków, których zatrudniał nasz Klient, a ten w akcie zemsty nim opuścił budynek firmy – zdemolował całą serwerownie. Firma została pozbawiona dostępu do najnowszych danych, których nie zdążono zabezpieczyć i skopiować. Na szczęście utrata danych nie sparaliżowała całkowicie funkcjonowania firmy, gdyż drugi z zatrudnionych pracowników IT był w przeciwieństwie do kolegi sumiennym informatykiem i regularnie wykonywał kopię poszczególnych dysków zawartych w macierzy.
Odzyskiwanie danych z macierzy RAID jest najtrudniejszą usługą jaką przeprowadzamy w naszej firmie MiP Data & Forensic. Nim jednak podejmiemy się zadania naszym Klientom oferujemy wolną od ryzyka analizę, a to jeszcze nie wszystko. W przypadku, gdy odzyskiwanie danych z macierzy się nie uda gwarantujemy brak kosztów. Sprawa naszego Klienta zakończyła się tym razem negatywnie. Odzyskiwanie danych z rozbitych dysków nie było możliwe pomimo stosowania najnowocześniejszych na rynku metod, a nasi inżynierowie stwierdzili, iż winowajca wykonał „robotę” wzorowo. Możemy zdradzić, iż po otrzymaniu negatywnego raportu nasz Klient zgłosił sprawę do sądu. Niekontrolowane emocje na pewno będą sporo kosztować krewkiego pracownika.
Pytania zadawane przez klientów |