template-builder.php
Biały wywiad stanowi formę działań wywiadowczych i sprowadza się do pozyskiwania informacji z ogólnodostępnych, jawnych źródeł. W obrocie profesjonalnym używa się również jego angielskiego odpowiednika, tj. określenia OSINT – open-source intelligence. Biały wywiad ma znaczenie zwłaszcza w relacjach biznesowych – pozyskane w ten sposób informacje stanowią często podstawę podejmowania decyzji, dostarczają wiedzy na temat trendów panujących w danej branży, czy pozwalają na „prześwietlanie” nowych kontrahentów i współpracowników. Monitorowanie tą drogą zmian na rynku pozwala niektórym podmiotom wciąż być o krok przed konkurencją. Wraz ze wzrostem świadomości co do możliwości pozyskiwania tą drogą informacji, biały wywiad coraz częściej wykorzystywany jest również na potrzeby osób fizycznych.
Z usług specjalistów realizujących czynności białego wywiadu korzystają wszyscy, którzy potrzebują pozyskać informacje o wybranej osobie, bądź podmiocie, zwłaszcza:
Działania podejmowane w ramach białego wywiadu są całkowicie legalne, etyczne i sprowadzają się do pozyskiwania wiedzy ze źródeł dostępnych dla wszystkich. W pracy wywiadowców wykorzystywane są także specjalistyczne narzędzia pozwalające na monitoring mediów, automatyczną analizę zgromadzonych danych oraz tworzenie schematów relacji i powiązań pomiędzy monitorowanymi osobami. Biały wywiad nie obejmuje jednak czynności operacyjno – rozpoznawczych, zastrzeżonych dla służb państwowych. Materiały w ramach białego wywiadu pozyskiwane są zwłaszcza ze źródeł typu:
Biały wywiad kończy się opracowaniem raportu, zawierającego podsumowanie osiągniętych wyników. Dlatego w pracy specjalisty z zakresu białego wywiadu istotna jest umiejętność analitycznego myślenia, łączenia zdarzeń i faktów, a także jasne i zwięzłe formułowanie myśli, tak by treść raportu była czytelna i zrozumiała dla odbiorcy.
Krok 1
Rozpoznanie potrzeb klienta
Przeprowadzenie wywiadu ze zleceniodawcą, pod kątem zdefiniowania jego preferencji i oczekiwań.
Krok 2
Przeglądanie źródeł
Gromadzenie materiałów pochodzących z ogólnodostępnych źródeł w aspekcie występowania poszukiwanych informacji.
Krok 3
Analiza pozyskanych informacji
Badanie i obróbka zebranych materiałów, w celu wyselekcjonowania tych, mających znaczenie dla sprawy.
Krok 4
Opracowanie raportu
Przygotowanie dokumentacji zawierającej wyniki przeprowadzonych prac i osiągnięte wnioski.