single-post.php

5 SPOSOBÓW NA SZYBKI BACKUP DANYCH
Posts

Blog

5 SPOSOBÓW NA SZYBKI BACKUP DANYCH

5 SPOSOBÓW NA SZYBKI BACKUP DANYCH

5 sposobów na szybki backup danych to przykłady prostych działań by zabezpieczyć swoje dane. W branży data recovery mówi się, że użytkownicy komputerów dzielą się na tych, którzy już stracili dane oraz tych, którzy dopiero je stracą. Biorąc pod uwagę ilość użytkowanego dziś sprzętu, w tym telefonów, smartfonów oraz tabletów, nie sposób nie zgodzić się z tym stwierdzeniem.

Utrata danych – codzienność użytkowników ery cyfrowej

Jeszcze kilka lat temu utrata danych odbierana była przez użytkowników niemal jak prawdziwa katastrofa. Usługi odzyskiwania danych były bardzo drogie, zaś rozwiązania programowo – sprzętowe dedykowane branży data recovery miały szereg ograniczeń, które nie pozwalały na skuteczną realizację procesu odzyskiwania danych. Dziś, choć brak dostępu do danych nadal potrafi zaskoczyć użytkownika, to coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z wartości swoich danych i przykłada wagę do ich bezpieczeństwa. W związku z tym coraz szersze grono osób wykonuje mniej lub bardziej regularne kopie zapasowe cyfrowych informacji. Także branża usług odzyskiwania danych stoi na coraz wyższym poziomie, choć użytkownicy – ofiary awarii nośników wcale nie mają łatwego zadania przy wyborze wykonawcy usługi. Wśród całego gąszczu serwisów komputerowych świadczących dodatkowo usługi przywracania dostępu do danych łatwo o pomyłkę i przekazanie nośnika osobie bez odpowiedniego doświadczenia w pracy z elektronicznymi nośnikami danych oraz nie dysponującej narzędziami niezbędnymi do skutecznej realizacji usługi. Na szczęście w ramach przeciwwagi istnieją również profesjonalne laboratoria odzyskiwania danych, jak MiP Data & Forensic, wyposażone w specjalistyczne narzędzia oraz sztab doświadczonych ekspertów, przygotowanych do pracy z najcięższymi przypadkami uszkodzeń nośników.

Kopie zapasowe – antidotum na awarię nośnika

W celu minimalizacji ryzyka utraty danych, tak by nie było konieczności korzystania z pomocy specjalistów z zakresu data recovery, dobrze jest też wykonywać kopie zapasowe. Istnieje cała gama narzędzi i urządzeń pozwalających na regularne backupy, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie. Wybór odpowiedniego rozwiązania uzależniony jest przede wszystkim od umiejętności użytkownika, jego systematyczności, a także zasobności portfela. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze metody przechowywania danych, zarówno na kieszeń użytkownika domowego,  jak również małej firmy, archiwizujących stosunkowo nieduże ilości danych. I nawet brak systematyczności w tworzeniu aktualnych backupów pozwoli ochronić chociażby część danych – tę z ostatniej aktualizacji (oczywiście zakładając, że ostatni backup nie był wykonywany rok temu).

Oto 5 sposobów na szybki backup danych

1.Płyta CD, bądź DVD

Choć płyty CD i DVD już dawno mają czasy swej świetności za sobą, ponieważ zostały wyparte przez nośniki ze złączem USB, to nadal wiele osób ma w komputerach domowych nagrywarki i odtwarzacze płyt. Biorąc zaś pod uwagę bardzo niskie ceny tych nośników, czemu by nie skorzystać z tej prostej metody przechowywania danych? Oczywiście płyty mają mnóstwo wad i ograniczeń – przede wszystkim mają małe pojemności, więc nie nadają się do zapisu dużych ilości danych. Po drugie są mało odporne na uszkodzenia fizyczne – płytę łatwo jest zarysować, czy złamać, co robi ją całkowicie bezużyteczną – ze zniszczonej płyty praktycznie nie da się odzyskać danych. Niemniej jednak, jeśli ktoś nie ma zbyt dużych środków na bardziej zaawansowane rozwiązania, lepiej już użyć płyty, niż zupełnie nie wykonywać kopii najważniejszych danych. Na płytach użytkownicy zapisują najczęściej zdjęcia o charakterze sentymentalnym, np. z uroczystości rodzinnych, z wyjazdów, czy dokumentujących rozwój dzieci – od stawiania pierwszych kroczków, po pierwszy dzień w szkole.

2. Pendrive

Pendrive już kilka lat temu na stałe zagościły w naszym życiu – są wygodne w użytkowaniu, praktycznie nie zajmują miejsca, mają stosunkowo niskie ceny (oczywiście w zależności od pojemności), a często rozdawane są wręcz bezpłatnie jako gadżet reklamowy. I choć początkowo służyły głównie do przenoszenia danych pomiędzy urządzeniami, bądź skopiowania plików, wykorzystywanych akurat w bieżącej pracy, to dziś wiele osób używa nośników Flash na potrzeby regularnej archiwizacji najistotniejszych informacji. Podstawowym ograniczeniem pendrive jest pojemność – dostępne dziś w sprzedaży nośniki zmieszczą maksymalnie  256 GB – wystarczą zatem na potrzeby użytkowników domowych i małych organizacji, nie znajdą zaś zastosowania w rozwiązaniach profesjonalnych.

3. Dysk zewnętrzny

Dyski zewnętrzne to najpopularniejsze dziś nośniki do archiwizacji danych. Są poręczne, wygodne w użytkowaniu i przenoszeniu, pojemne i stosunkowo niedrogie. Dysk o pojemności 1 TB, a więc pozwalający na przechowywanie całkiem sporych zasobów można kupić już za 199 zł, dysk dwukrotnie większy, a więc o pojemności 2 TB dostępny jest za kwotę 289 zł, zaś naprawdę pojemny nośnik – 5 TB za 550 zł. Jeśli użytkownikowi nie przeszkadzają gabaryty urządzenia, to w sprzedaży dostępne są także dyski przenośne 3,5” o pojemności 8 TB za kwotę około 850 zł. Te największe przestrzenie śmiało mogą być wykorzystywane do archiwizacji nawet kilku stacji roboczych w mniejszych firmach, zaś użytkownikowi domowemu wystarczą zapewne na całe życie (choć biorąc pod uwagę żywotność HDD, prędzej to będzie całe życie dysku, niż jego użytkownika).

4. Chmura

Choć do przechowywania danych na serwerach podmiotów zewnętrznych przekonuje się coraz większa ilość użytkowników prywatnych oraz małych organizacji, to jak wynika z najnowszych statystyk, nadal wiele osób nie ma zaufanie do chmury. Z usług centr danych korzysta niewiele ponad 10% badanych małych i średnich przedsiębiorstw, nie lepiej jest także jeśli chodzi użytkowników prywatnych. W chmurze użytkownicy trzymają zwykle pocztę, choć najczęściej wynika to po prostu z wyboru operatora i korzystania np. z gmaila, poczty onet, czy wp.

Domowy magazyn danych – serwer plików

O serwerach plików, np. typu NAS pisaliśmy w ostatnim artykule “ODZYSKIWANIE DANYCH NA RATUNEK DOMOWYM MAGAZYNOM DANYH – NAS“. Rozwiązania te są idealne do archiwizacji zasobów domowych oraz tych generowanych przez niewielkie organizacje, jednak pod warunkiem, że ktoś pomoże przy konfiguracji urządzenia. Kopie danych mogą wykonywać się automatycznie, nawet z kilku urządzeń, rozwiązanie nie wymaga zatem praktycznie żadnej aktywności użytkownika. Jedyną wadą może być cena urządzenia, na które w najprostszej postaci wydać trzeba około 1500 – 2000 zł, w zależności od rodzaju i rozmiaru wykorzystanych dysków twardych.

5 SPOSOBÓW NA SZYBKI BACKUP DANYCH
MiP Data & Forensic – odzyskiwanie danych, informatyka śledcza i computer forensic

Odzyskiwanie danych z nośnika przeznaczonego do backupu

Jak widać, nawet najprostszych rozwiązań do archiwizacji danych jest wiele, każdy znajdzie zatem coś dla siebie. Jeśli użytkownik nie chce wydawać zbyt wysokich kwot na nośniki wystarczy użycie płyty, bądź pendrive, jeśli zaś dysonuje nieco większym budżetem może pozwolić sobie na zakup dysku przenośnego.

Niemniej jednak, nawet nabycie narzędzi mających na celu ochronę danych nie zabezpieczy ich w 100%, urządzenia bywają bowiem zawodne i ulegają różnym awariom. Dyski twarde narażone są zwłaszcza na usterki fizyczne, wynikające z niewystarczającej dbałości o sprzęt w trakcie transportu i przenoszenia, pendrive także mają swoje ograniczenia konstrukcyjne, skutkujące uszkodzeniem elektroniki nośnika. Niezależnie jednak od rodzaju i rozmiaru usterki nośnika elektronicznego, profesjonalne laboratorium data recovery pomoże odzyskać utracone dane. Eksperci MiP Data & Forensic przeprowadzają operacje wymiany uszkodzonych podzespołów mechanicznych, a także odzyskują dane usunięte przez użytkownika, niezależnie od typu i rodzaju nośnika. Jeśli zawiedzie system backupowy – MiP Data & Forensic realizuje następujące usługi: odzyskiwanie danych z dysków twardych, odzyskiwanie danych z dysków SSD, a także odzyskiwanie danych z pendrive, telefonu i smatrfona.